Utvikling

  • Evaluering av styre- og ledergrupper er en prosess som måler ytelsen til styret og ledelsen i virksomheten. Dette innebærer en vurdering av individuell og teambasert ytelse, samt effekten av strategiske beslutninger og måloppnåelse på gruppe- og individnivå.

    Her benyttes ofte kvalitative og kvantitative metoder for å gjennomføre evalueringer, hvor det settes sammen et team for å gjennomføre en objektiv evaluering. En evaluering inneholder gjerne:

    Gjennomgang av selskapets strategier, måloppnåelser, økonomiske resultater og utvikling. Intervjuer med styremedlemmer og ledelse. Analyser av beslutninger tatt av styremedlemmer og ledelse.

    Formålet med evalueringen er å identifisere sterke og svake sider hos virksomhetens styre og ledergrupper, og komme med konkrete tiltak og anbefalinger for å styrke disse. Evalueringen bidrar også til å øke transparens i virksomheten og styrke tillit.

  • Bidrar til å identifisere, utvikle og beholde nøkkelmedarbeidere. Det inkluderer metoder og aktiviteter som tiltrekker, utvikler og opprettholder talentfulle ansatte, og for å optimalisere ytelse og bidra til at virksomheten når sine mål. Eksempler:

    • rekruttering og ansettelse av de mest kvalifiserte kandidatene

    • identifisering av potensielle talenter blant eksisterende ansatte

    • utvikling av talenter gjennom trening, opplæring og andre utviklingsprogrammer

    • ledelse av talent gjennom veiledning, tilbakemeldinger og karriereutvikling

    • beholde talent gjennom å kartlegge markedet for å sikre konkurransedyktige betingelser

    Her settes det inn ekspertise og erfaring for å bygge talentfulle miljøer og gjøre talent management til en viktig del av virksomhetenes suksess. I sum bidrar det til å redusere kostnadene ved turnover og rekruttering, samt øke produktiviteten og effektiviteten i virksomheten.

  • Gjennom executive assessment får virksomheten en uavhengig og objektiv tredjepartsvurdering av en kandidat. Executive assessment er en vurderingsprosess som benyttes for å evaluere en kandidat sin kompetanse, ferdigheter, personlighet, ledelsesstil og potensial for nøkkelposisjoner i organisasjonens øverste nivå. Det kan også være evaluering av en persons arbeidsprestasjoner og erfaring.

    Prosessen gir virksomhet en unik innsikt i kandidatenes styrker og svakheter, samt en oversikt over hvilket potensial kandidaten besitter.

    Her benyttes gjerne personlighetstester, evnetester, dybdeintervjuer, referanseintervjuer, og evaluering av resultater fra akademia og yrkeskarriere. Resultatene av metodene gir virksomheten en helhetlig vurdering av kandidatens evner og potensial for en lederrolle.

  • Leder- og organisasjonsutvikling er avgjørende for enhver virksomhet som ønsker å lykkes på lang sikt. Organisasjonsutvikling handler om å utvikle virksomhetens prosesser, strukturer og kultur for å være rustet for fremtiden. Lederutvikling fokuserer på å utvikle ledere i organisasjonen til å bli bedre til å håndtere endringer og utfordringer.

    Begge deler er en nøkkelfaktor for å sikre virksomhetens utvikling, kultur og segmentering.

    Lederutvikling er ofte spesielt tilpasset for å styrke ledere i utviklingen av ferdigheter og kompetanse som er nødvendig for å lykkes i en spesifikk rolle, og er vanligvis en langsiktig prosess som krever dedikert tid og innsats fra både den enkelte leder og organisasjonen som helhet. Og omfatter ofte en rekke aktiviteter og ressurser, som ledertrening og -utdanning, mentorskap og coaching, nettverksbygging og -samarbeid, tilgang til ressurser som bøker, forskningsartikler og andre læremidler. Det kan også omfatte bruk av ledelsesverktøy og teknologier.

    Organisasjonsutvikling handler om å forbedre virksomhetens prosesser, strukturer og kultur. Dette er en prosess som i stor grad involverer hele organisasjonen eller nøkkelansatte med klare mål og åpne prosesser. Dette kan eksempelvis være å gjennomføre strategiske planleggingsprosesser for å forbedre arbeidsflyt, implementere nye systemer og teknologi, bygge en bedre organisasjonskultur eller skape et nytt sett med verdier og mål.

  • Coaching handler om å utvikle og realisere enkeltpersoners karrieremål. Gjennom samtale bistår coachen med å tydeliggjøre ambisjoner og mål, og motivere til å finne løsninger som videreutvikler potensial, muligheter og talent. Ved å være en sparringspartner som stiller reflekterende spørsmål bidrar vi til at du selv kartlegger hva som er riktig for deg og din karriere.

    Dette er en prosess som gjerne krever et løp over lengre tid. I den første samtalen legges en struktur og et overordnet løp for å nå målene som settes. Videre fokuserer det på gjennomføring og handling som flytter deg fra “nå-situasjon” mot ønsket mål.

  • Konflikter oppstår i virksomheter, det er styret eller ledergruppen som har ansvar for å identifisere, håndtere og løse konflikter som oppstår.

    Konflikthåndtering er ofte krevende prosesser. En objektiv og uavhengig rådgiver kan bidra med effektiv håndtering, gi en bedre analyse av bakenforliggende årsaker, og iverksette strategier for å løse utfordringene på en akseptabel måte for involverte arbeidstakere og virksomheten. Tjenester kan være:

    • analyse av konflikten

    • være en nøytral partner for å løse konflikten

    • bistå ledere og styre

    • gi opplæring og veiledning i hvordan håndtere konflikter

    • juridisk bistand innen arbeidsrett

Andre tjenester